Aràbia Saudita
La Meca:
En
àrab “Makkah al-Mukarrama”, o, també,
simplement “Makkah” és una de les
principals ciutats d’Aràbia Saudita; situada a la part més occidental de la
península aràbiga, a la regió de Hiyaz. La ciutat consta de 1.294.167 habitants
(segons dades del 2004) i es troba situada a una vall estreta, a uns 80km del
mar Roig.
El nom en islàmic de la ciutat, “Makkah al-Mukarrama”, significa “Makkah, amb honor”; però la ciutat ja
havia sigut nombrada amb una altre nom per un antic científic greco-egipci
anomenat Ptolomeo, que la va anomenar “Makkah
Harb”, que significa “Meca de Harb”,
on Harb era una antiga tribu de la regió.
Tot i això, la ciutat és coneguda
mundialment perquè és el lloc de naixement de Mahoma (el profeta fundador del islam);
a més que és el cinquè pilar en el que es basa el islam, on diu que tot islàmic
ha de fer el peregrinatge a la ciutat santa de la Meca almenys un cop a la seva
vida. Aquest peregrinatge és coneix amb dos noms bàsicament, el primer és el de
“Umrah”, que és quan es realitza
aquesta peregrinació qualsevol època del any; i llavor hi ha el més famós, anomenat
“Hajj” que és el que es realitza
durant el mes musulmà de “du I-hiyya”
(cal esmentar que el calendari musulmà es basa en el calendari lunar, mentre
que el occidental es basa en el solar; això implica que els musulmans tinguin
al voltant de 12 dies menys al cap de l’any i el mes del peregrinatge variï
segons l’any).
Són al voltant dels 2 milions de
persones que fan el peregrinatge a la Meca durant el Hajj, i són molts més el que el fan al Umrah; arribant a assolir la ciutat més de 12 milions de peregrins
al cap de l’any. Cal remarcar que molt pocs infidels
han pogut veure els rituals que es porten a terme durant el Hajj, ja que està totalment prohibida la
entrada de no creients; al igual que esta prohibida la caça, la tala d’arbres i
la lluita.
Tot i això de la Meca cal
destacar una sèrie d’infraestructures que la fan encara més magnífica:
- - Mesquita
Masjid al-Haram(traduït del islam significa “la mesquita sagrada”): es
diu que és la mesquita més gran del món, i és la mesquita més sagrada de La Meca
i del Islamisme. Una de les infraestructures més belles del món, datada del
1570 i al centre té una forma de quadrat rodejat per uns murs de pedra. La part
interior de la mesquita està pavimentada amb marbre.
Dins la mesquita, trobem un dels símbols més importants de la religió islamista, el cub negre o “Kaaba”.
Dins la mesquita, trobem un dels símbols més importants de la religió islamista, el cub negre o “Kaaba”.
Segons la tradició islàmica, la Kaaba va ser erigida per Adàn, basant-se en un
pla còsmic de mans d’Allah; i més endavant Abraham la va reconstruir després
del diluvi universal.
Cal destacar la famosa “Pedra Negra”
que es troba incrustada a la seva cantonada sud-est recoberta per una placa de
plata; que és on realment els islàmics orienten les seves oracions (aquesta orientació és coneguda com a
“Qibla”), i molts peregrins intenten
acariciar o besar la pedra; que és diu que va caure del cel. El ritual també
diu que tots els peregrins han de caminar cap a l’esquerra al voltant de la Kaaba fins a completar 7 voltes.
-
Pou de
Zamzam: La Meca està situada en una vall seca amb poques fonts d’aigua, i
segons la tradició, l’aigua d’aquest pou està beneïda per Déu. També, es diu
que l’aigua de Zamzam té propietats especials, que calmen la gana i cura
malalties.
Són pocs els peregrí que tornen de la seva peregrinació sense una botella amb aigua de Zamzam. Tots els peregrins fan tot el possible per beure d’aquesta d’aigua durant la seva peregrinació, inclús alguns banyen la roba amb la qual seran enterrats.
Són pocs els peregrí que tornen de la seva peregrinació sense una botella amb aigua de Zamzam. Tots els peregrins fan tot el possible per beure d’aquesta d’aigua durant la seva peregrinació, inclús alguns banyen la roba amb la qual seran enterrats.
-
Mina i
Mont Arafat: Aquests dos destins no estan situats exactament a la Meca;
però són dos visites obligades pels tots els peregrins quan viatgen a la Meca.
La primera és el poble de Mina, on es troba un mur de 26 metres que representa
el diable (antigament estava representat per tres pilars, però al any 2004 es
va substituir per aquest mur); i els peregrins tiren pedres a aquest mur
simbolitzant la “Lapidació del diable”.
El següent punt on es dirigeixen els peregrins, és al Mont Arafat; un turó de 70m d’alçada destinat a l’oració; on a més, es creu que va ser on Mahoma va fer el seu discurs final.
El següent punt on es dirigeixen els peregrins, és al Mont Arafat; un turó de 70m d’alçada destinat a l’oració; on a més, es creu que va ser on Mahoma va fer el seu discurs final.
Medina:
És la segona ciutat santa d’Aràbia Saudita,
just després de La Meca i, a més, n’és veïna. I com a bona veïna també n’està
prohibida l’entrada a totes aquelles persones que no siguin musulmanes. El cens
de la població al 2010 era de poc més de 1.100.000 habitants; i es troba a la
regió del Hiyaz.
En l’època preislàmica
s’anomenava “Yazrib”, però després de
l’Hègira (migració dels primers seguidors de La Meca cap a Yazrib; aquest fet
marca el naixement oficial de la comunitat musulmana, i es pren com a inici del
calendari musulmà) va passar a denominar-se “Madinat an Nabi ” traduït del àrab “ciutat del profeta” ja que va ésser la capital en els temps dels
primers islàmics, i on es trobava la casa del profeta Mahoma; però amb el temps
va evolucionar el nom a simplement “ Madinat
”, per nosaltres Medina.
La ciutat està a 160km del mar
Roig i a 350 km al nord de La Meca; i es va desenvolupar en mig d’un oasis
entre les muntanyes Udud i Ayr. I tot i que no hi plou molt sovint, el terreny
és molt ric en pous, pel que té un bon subministrament hidràulic.
Actualment
és un lloc de visita obligat pels peregrins que viatgen a La Meca, i els seu
principal atractiu és la “mesquita Al
Haram” que es va construir al mateix lloc on es trobava la casa de Mahoma,
i a més han conservat el mateix disseny amb un pati i una zona extensa per les
oracions comunitàries.
A més hi ha el mausoleu de
Mahoma, on es creu que està enterrat el profeta, i descasa tombat sobre el
costat dret amb la cara en direcció a La Meca, direcció cap on resen tots els
musulmans. A l’exterior, també es troba la seva filla Fàtima, un ésser molt
estimat per la comunitat musulmana.
Un altre lloc de destacable valor
arqueològic es troba molt a prop de la ciutat i és conegut com Umm Garsan, la
cova més gran del món àrab. Allà s'han trobat animals embalsamats, talles en
roques, ossos humans y valuoses escriptures, encara que es desconeix si el
públic ja pot visitar-la.
Israel
Jerusalem:
És la capital d’Israel, i alhora
la seva ciutat més gran i més poblada, amb quasi 800.000 residents, i una
superfícies de 125km quadrats. La ciutat es troba ens els monts de Judea entre
el mar Mediterrània i el nord del mar Roig; s’ha extens bastant més que els
límits de l’antiga i denominada “Ciutat
Vella”; aquesta “Ciutat Vella” va
ser declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO el 1981.
La ciutat de Jerusalem
és considerada ciutat sagrada per tres de les més importants religions
monoteistes: el judaisme, el cristianisme i el islam. Això ha portat coses
positives i negatives a la ciutat; les positives venen relacionades amb la
quantitat de peregrins que van a visitar la ciutat i els ingressos que això
genera i tot lo que l’envolta. Cal afegir, que negativament a aportat a la
ciutat un incomptable nombre de conflictes causats per les confrontacions de
les religions que només ha fet que portar problemes per fer preestablir la seva
religió per sobre les demés, en compte d’intentar conviure; a més de les demés
guerres causades per afectes externs.
Així doncs la ciutat és important
per cadascuna de les tres religions, tot i que és sabut que des de l’Estat
només es protegeix el Judaisme, mentre que les altres estan “mal vistes”.
Nosaltres hem volgut dividir la
ciutat en el important per cadascuna de les tres religions; dient el que
simbolitza per a cadascuna d’elles i el que si pot fer, encarat des del punt de
vista de cada una de les religions presents a la ciutat.
Judaisme:
Comencem per aquesta, perquè com
ja hem mencionat anteriorment és la religió predominant de la ciutat i la única
de totes que defensa realment les lleis.
Jerusalem és pel judaisme on el
rei David va establir la capital del Regne d’Israel, lloc d’assentament de l’
Arca de la Aliança i on Salomó va construir el Temple, on els jueus han de
dirigir les seves pregàries.
Per tant, és la ciutat
més sagrada per aquesta religió, així com el seu centre espiritual; el Mur de
les Lamentacions és un dels llocs més importants pels jueus, i un dels punts
més visitats de la ciutat; i és l’únic que queda del temple construït per
Herodes sobre les ruïnes del temple de Salomó (actualment hi ha el Mur
Occidental – part principal – situat a la Ciutat Vella; i el Petit Mur situat a
un barri àrab). És el lloc d’oració els jueus.
També cal destacar el Mont del
Temple (on actualment es troba el Domo de la Roca i la Mesquita de Al-Aqsa),
que és el lloc més sagrat per la comunitat jueva, ja que és on es trobava
segons diuen les velles llengües el Sancta Sanctorum, on es trobaven les Taules
de la Llei (10 Manaments); i és on Abraham va estar a punt de sacrificar el seu
fill Isaac.
Cristianisme:
Pel cristianisme, la
ciutat és allà on Jesús va predicar, va ser crucificat i va ressuscitar. Així
doncs és normal que trobem una multitud de llocs i icones d’aquesta religió;
entre ells volem destacar:
- El lloc més sant del
cristianisme; la Església del Sant
Sepulcre, on està el Calvari, que és on es va crucificar a Jesús i on hi ha
el “Sepulcre del Salvador”.
- El Cenacle, habitació on es va celebrar l’ “Últim sopar”, i on va aparèixer Jesús als apòstols.
- La Basílica de les Nacions, ubicada en el Mont de les Oliveres.
- L’Església del Pare Nostre, on Jesús va ensenyar l'oració.
- Litostrotos, lloc on Jesús va ser coronat amb la corona d’espines
i humiliat pels soldats.
- Via Dolorosa, via que va fer Jesús amb la creu
- Abadia de la Dormició, on es va portar a terme la dormició de la
Verge.
- L’Església de Santa Anna, lloc on va néixer la Verge Maria.
- Edicle de l’Ascensió, és el lloc on Jesús va ascendir cap al cel
És cert que hi ha més llocs, però
nosaltres hem considerat aquests com els més importants.
Islam:
És la tercera ciutat sagrada d’aquesta religió, a la que miraven els primers musulmans al resar, abans que ho fessin de cara a La Meca. Per tant, podem entendre que ha significat important en els inicis de la religió musulmana. Així, és segur que trobarem destinacions d’alt valor a la ciutat, i que realment es mereixin una visita. Entre ells, nosaltres destacaríem La Cúpula de la Roca, és un santuari situat al centre del Mont del Temple, i és on Mahoma va fer a seva ascensió al tron d’Allah; i on Abraham va estar a punt de sacrificar al seu fill.
També podem trobar el temple
musulmà més important de la ciutat, que és la “Mesquita de Al-Aqsa”, situada a l’ “Esplanada de les Mesquites” (que és on es troben els dos monuments
anteriors, i el tercer emplaçament sagrat per excel·lència del islam; després
de Medina i la Meca), i va ser construïda més tard que la Cúpula de la Roca, i
reconstruïda en varies ocasions.
Tot i la gran importància que té
la ciutat en l’àmbit religiós; cal recalcar la seva importància en el món
cultural i amb la quantitat de museus, exposicions entre d’altres esdeveniments
que omplen la ciutat, tant sigui de caire religiós o d’altres també molt
interessants.
Uns bons exemples podrien ser: Museu de Belles Arts Edmond i Lily Bronfman,
Galeria d’art Bella i Harry Wexner, Maqueta del Segon Temple, Jardí de les arts
Billy Rose, Museu arqueològic Rockefeller, Yad Vashe(memorial dedicat al
Holocaust), Festival d’Israel, Teatre
Nacional Palestí, Conservatori Nacional de Música Edward Said, Cinemàtica de
Jerusalem, Museu islàmic, i és la Capital Cultural Àrab.
Entre molts altres llocs
d’interès; pel que arribem a la conclusió que Jerusalem és una ciutat a
visitar, amb molt àmbits diferents dels quals gaudir.
Jordània
Petra:
És un jaciment
arqueològic a Jordània, declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO el
1985 i denominat per molts com la vuitena meravella del món. Realment, són les
restes de la capital del històric regne nabateu, originada a finals del s. VII a. C. Va ser un punt molt important
comercialment parlant; ja que era un encreuament entre comerciants egipcis, de
Síria, d’Aràbia i provinents del sud del Mediterrani. L’enclau turístic es
troba situat a mig camí entre el Golf d’Aqaba i el Mar Mort, en una vall de la
regió de Edom, al sud de Ammán (que és la capital de Jordània).
El seu nom prové del grec, i
significa pedra; i es anomenada així
ja que la ciutat està construïda en pedra rosada, inclús hi ha molts edificis
esculpits directament a les roques; de color rosat.
Va ser abandonada durant molts
anys, i no va ser revelada al coneixement mundial fins el 1812 gràcies a un
explorador suïs; tot i això va romandre durant molt de temps quasi inaccessible
per a molta gent, fins a la Iª Guerra Mundial, on es va començar a potenciar
turísticament; fins a l’actualitat on podem trobar inclús una autopista que ens
hi acosta.
Petra és una ciutat encisadora; on trobarem multitud de coses a fer i explorar. Així doncs només cal començar per l’entrada a la ciutat, anomenada “Siq”, situada al est de la ciutat; és un canyó de 1,5 km de llarg i realment estret, arriba als 2m d’ample com a molt i les seves parets arriben en ocasions als 200m d’altura; però la meravella no s’acaba aquí, sinó que just quan acabes al camí, se’t apareix de cop i com per art de màgia “el Khazneh”; la tomba tallada en pedra més famosa de la ciutat, el seu nom significa tresor, i s’anomena així perquè es creu que el faraó perseguint als israelites va amagar el seu tresor en aquesta tomba. El carrer principal de Petra ens demostra que realment va ésser una ciutat important, i ens dóna a pensar que gran part de la ciutat va ser destruïda per culpa el terratrèmol que va patir la ciutat.
Un altre dels monuments més emblemàtics de la ciutat és el “Monestir”, que tot i el seu nom veritablement va ser construït com a monument funerari, fa 50m d’ample i 45 d’altura, té dos pisos i no està tant detallada com en el cas de Khazneh. Un altre dels monuments dignes de veure és el “Teatre”, construït com si fos un teatre grec; així com les diferents tombes que es troben al llarg de la ciutat; així com els temples, un bon exemple és el de “Qasr al Bint”, que destaca per ser l’únic edifici de la ciutat no excavat a la pedra. Entre molts altres edificis espectaculars.
També, més de caire religiós, ens
agradaria destacar el “Jebel Haroun”
que segons la tradició beduïna és Mont Hor, on va ser enterrat el germà de
Moisés. Molts acadèmics rebutgen aquesta idea, però alguns creuen que Petra
podria ser Sela en l’Antic Testament.
Síria
Palmira:
Ciutat siutada en el desert de
Síria, a l’actual província de Homs molt propera de la ciutat de Tedmor.
Actualment només es conserven les ruines de la ciutat que va representar la
capital de l’Imperi de Palmira, sota les regnes de Zenobia. En arameu, “palmira” significa ciutat dels datilers.
Està situada entre Damasc i Mesopotàmia, i gràcies a la presència d’un
manantial va significar un punt de trobada i descans per tots els comerciants
provinents de regions com China, Egipte, Fenícia i Pèrsia; cosa que va permetre
amb escreix créixer a la ciutat, també perquè estava situada enmig de la famosa
ruta de la seda. Cal mencionar que és Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.
La principal atracció que té la ciutat són les seves runes, que representen una meravellosa i encisadora visita. Per començar, volem destacar la “Gran Columnata” , que era l’artèria principal de l’antiga ciutat i fa 1200m de llarg, amb un pòrtic brutal. L’aspecte que té es imponent i ens convida a imaginar-nos una ciutat plena de vida. Avui en dia, és on comencen la majoria dels recorreguts per l’antiga ciutat.
Un dels atractius més importants és el “Temple de Bel”, que era el Déu més important d’aquella societat; i és una magnífica obra arquitectònica, a més de amb una quantitat de detalls excepcional. Igualment, un no pot marxar de Palmira sense veure el seu magnífic Amfiteatre, o el que queda d’aquest.
Un dels llocs més emblemàtics a
visitar de la ciutat és la “Vall de les
Tombes”, on trobem tres tipologies de tombes diferents; la més destacada és
la “Torre de Elahbel”, una torre de 4
pisos molt ben conservats on antigament havia arribat a albergar centenars de
tombes.
Per últim, d’aquesta meravellosa
ciutat ens agradaria recalcar les dues fortaleses que podem trobar; una al
nord-est de la ciutat, “Qasr al-Hir
ash-Sharqui”; i l’altra al sud-est, “Qasr
al-Hir al-Gharbi”; on es pot observar la barreja d’aquests complexes, ja
que feien de palaus al mateix temps que de campaments militars, i podem
comprovar com eren aquesta mena de fortificacions en aquella època.
Alepo:
Ciutat de Síria, capital de la província
homònima; i és la segona ciutat més important del país, després de Damasc. És
una de les ciutats més antigues del país, i antigament era coneguda com “Khalpe”, “Beroea” pels antics grecs i “Halep”
pels turcs. La ciutat es troba al nord-est del país, en la ruta comercial
que uneix el mar Mediterrani i el mar Èufrates.
La ciutat antiga va ser declarada
Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO el 1986. Els principals monuments de la
ciutat són principalment “La Gran
Mesquita”, edificada el 715 i va haver de ser reconstruïda el 1129. La “madrassa Halawiyé”, que és traduït a la
nostra llengua seria una escola, construïda al lloc on es trobava l’antiga
catedral de Santa Helena; la “ciutadella”també és un dels emplaçaments dignes per visitar; així com el “Castell d’Alepo”, situat en el meridià
de la ciutat, encisadora per les seves dimensions, entrades, passadissos i
histories que l’envolten. Un altre dels llocs emblemàtics és els banys “Yalgamma”, un dels banys turcs més
antics que impressionen per les seves obres aràbigues antigues. A més de la
muralla amb les seves 7 portes que envolten la ciutat antiga, i els barris que
formen part d’aquesta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario